Staat u op het punt te verhuizen naar een andere gemeente? Houdt er dan rekening mee dat er meer bij komt kijken dan alleen uw adresgegevens aan te passen bij verschillende instanties. Daarom helpen wij u op deze pagina met de belangrijkste punten die u moet aanpakken wanneer u gaat verhuizen naar een andere gemeente. Dit is een aanvulling op de standaard punten die u moet regelen zoals:
- Een nieuwe huisarts en apotheek
- Een nieuwe tandarts
- Eventueel een nieuwe dierenarts
- Gas, water en licht
- Telefoon, internet en televisie
Wat te doen bij verhuizen naar een andere gemeente
Inschrijven bij uw nieuwe gemeente
Laten we gelijk met het belangrijkste beginnen, u zal zich moeten inschrijven bij nieuwe gemeente waar u gaat wonen. Dit kan u al doen vanaf 4 weken vooraf aan de verhuizing. Wilt u dit achteraf doen? Dat is niet aan te raden, u bent namelijk verplicht om binnen 5 dagen na uw verhuizing u in te schrijven als inwoner van de nieuwe gemeente. Doet u dit niet of te laat? Dan kan u een boete van maximaal €325,- krijgen.
Wanneer u zich inschrijft bij de nieuwe gemeente zal u automatisch worden uitgeschreven bij uw oude gemeente, hier hoeft u dus niks meer voor te regelen. Wanneer u zich inschrijft bij de nieuwe gemeente dan past de gemeente uw adres aan in de Basisregistratie Personen (BRP).
Wanneer u zich bij de gemeente heeft ingeschreven dan zal de gemeente de adreswijziging ook doorgeven aan de volgende instanties:
- Uw zorgverzekeraar;
- de belastingdienst;
- DUO (je studielening);
- het RDW (wegenbelasting);
- de SVB (uitkeringen);
- het CAK (persoonsgebonden budget);
- uw pensioenfondsen.
Wanneer u uw verhuizing gaat doorgeven heeft u de volgende documenten nodig:
- een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument);
- een bewijs van bewoning (huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).
Verhuizing doorgeven via DigiD
Goed om te weten, een verhuizing naar een andere gemeente kan u tegenwoordig ook digitaal doorgeven met gebruik van uw DigiD. Ga hiervoor naar de website van de gemeente waar u naar toe gaat verhuizen en schrijf u in door middel van de link op de website.
Verhuizen naar andere gemeente met behoud van uitkering
Wanneer u via zich heeft ingeschreven bij uw nieuwe gemeente dan krijgt het UWV van de gemeente uw nieuwe adresgegevens door. Dit wil echter niet zeggen dat u verder niks meer hoeft te doen. Als u naar een andere gemeente verhuist dan zal de gemeente uw uitkering niet meer betalen, u zal bij uw nieuwe gemeente de uitkering opnieuw moeten aanvragen. U zal uw uitkering bij de huidige gemeente moeten stopzetten op het moment dat u gaat verhuizen. Daarnaast kan de verhuizing gevolgen hebben voor de hoogte van de uitkering, dat heeft te maken met uw nieuwe woonsituatie.
Post laten doorsturen
Wanneer u gaat verhuizen zal u overal waar u ingeschreven bent of lid van bent ook uw gegevens moeten aanpassen. Dit is vaak een tijdrovende klus omdat u niet altijd meer weet welke instanties er over uw adresgegevens beschikken. Naast het wijzigen van uw adresgegevens is het dan ook aan te raden om aan het begin gebruik te maken van de PostNL Verhuisservice, zo weet u altijd dat uw post op het juiste adres bezorgd wordt en kan u makkelijk zien welke instanties uw oude adres nog gebruiken.
Verhuizen naar een andere gemeente en verzekeringen
Verhuizen naar een andere gemeente heeft ook effect op uw verzekeringen. Voor auto’s, motors en (brom)fietsen wordt de hoogte van de verzekering ook bepaald door de plaats waar u woont. Wanneer u van een klein dorp naar een grote stad gaat verhuizen dan heeft dat effect op uw premie omdat de risico’s in de grote stad groter zijn. Hetzelfde geldt natuurlijk ook omgekeerd waarbij de premies juist lager kunnen worden.
Overige belastingen en heffingen
Elke gemeente heeft andere regelingen over bijvoorbeeld het dumpen van afval. Zo zal u voor uw nieuwe gemeente een nieuwe afvalpas moeten aanvragen. Dit zal u ook moeten doen via de website van uw nieuwe gemeente. Daarnaast kan het ook zo zijn dat uw nieuwe gemeente onder een ander waterschap valt. Nederland kent 22 waterschappen dus het is het goed mogelijk dat u met een nieuw waterschap te maken krijgt. Dit merkt u vooral in de belasting die u hierover betaalt, deze belastingen kunnen per waterschap namelijk veel van elkaar verschillen.
Welk verhuisbedrijf moet u inhuren?
Is het verstandig om een verhuisbedrijf in te huren uit uw huidige gemeente of juist uit uw nieuwe gemeente? Daarin zit weinig verschil, er zijn lokale verhuisbedrijven die voordelen hebben maar ook verhuisbedrijven die landelijk werken. Het beste kan u daarom verschillende verhuisbedrijven met elkaar vergelijken en op basis daarvan het beste bedrijf kiezen wat bij u past.